piątek, 29 sierpnia 2014

Opis projektu

Utworzenie Centrum rozrywki rodzinnej dla dzieci, młodzieży i dorosłych: Edu-Park Lublin– Kolory Tęczy na działce 4/3 w dzielnicy Bazylianówka.
Będzie to ogólnodostępna strefa rozrywki oraz relaksu dla wszystkich grup wiekowych. Edu-Park będzie podzielony na strefy aktywności ( oznaczone kolorami tęczy), wyposażone w sprzęt dostoswany dla różnych grup wiekowych, z drugiej zaś strony połączonego w jedną spójną całość placem centralnym. Strefa Czerwona – dla najmłodszych dzieci ( „naturalny Placu Zabaw”); Strefa Żółta -dla dzieci starszych i młodzieży( m.in. ze skate parkiem); Strefa Zielona – dla młodzieży i studentów (m.in podniebna deskorolka, zjazd linowy); Strefa Niebieska – dla dorosłych (siłownia, ścieżka zdrowia); Strefa Różowa - relaksu i kultury ( mini scena, hamaki);Strefa Pomarańczowa -centralna (ławki, miejsca piknikowe). Całość utrzymana będzie w koncepcji parku z duża ilością zieleni. Przy wjeździe przewidziano parking rowerowy i samochodowy. Celem projektu jest utworzenie Centrum rozrywki rodzinnej dla dzieci, młodzieży i dorosłych - Edu-Park Lublin – Kolory Tęczy. Główny park mieściłby się na działce 4/3 w dzielnicy Bazylianówka, jak również chcielibyśmy zagospodarować w ramach tego projektu dwie mniejsze działki nr 31/13 oraz 36/23 w tej samej dzielnicy.

Działka 4/3 w planie zagospodarowania przestrzennego jest działką użytku publicznego z przeznaczeniem na zieleń publiczną (co zgadza się z ogólną ideą naszego projektu). Natomiast działki 31/13 i 36/23 są działkami gminnymi położonymi pomiędzy ulicą Węglarza o osiedlem przy ulicy Jagodowej, które są usytuowane najniżej w okolicy, na których prawie zawsze stoi woda ( nawet w upalne dni), co sprawia są bardzo trudne do zagospodarowania przestrzennego.Ideą Edu-Parku  Lublin Kolory Tęczy jest stworzenie ogólnodostępnej  dla  mieszkańców Lublina strefy rekreacji, rozrywki oraz relaksu dla wszystkich grup wiekowych ( od niemowlaków do osób w wieku emerytalnym). Duży nacisk kładziemy na stworzenie miejsca wypoczynku ( zarówno tego aktywnego jak i bardziej relaksacyjnego) dla całej rodziny. Koncepcja  Edu-parku zakłada stworzenie parku z jednej strony podzielonego na strefy różnej aktywności dostoswanej dla różnych grup wiekowych ( dzieci 0-8 lat,  młodzież szkolna i gimnazjalna 9-15, licealiści, dorośli, emeryci) z drugiej zaś strony połączonego w jedną spójną całość poprzez plac centralny. Dojazd do działki 4/3 jest od ulicy Narcyzowej ( ponadto planowane przedłużenie ulicy Węglarza dodatkowo ułatwi dojazd).  Wąska cześć działki przylegająca do ul. Nasturcjowej długości 85m zostanie podzielona na dwie części (pas szerokości 16,5m będzie przeznaczony na parking dla samochodów i rowerów,  a pas szerokości 13,5 m będzie tzw. Tęczową Aleją czyli wejściem do Edu-Parku). Uprzednio ten mały odcinek trzeba będzie wykarczować gdyż obecnie rosną tam drzewka owocowe. Nawierzchnia Tęczowej Alei będzie w pasach poszczególnych kolorów tęczy biegnących równolegle wzdłuż ścieżki, które przy wejściu do Edu-Parku będą się rozchodziły na pojedyncze kolory oznaczające kolejne strefy parku.
Nasadzenia roślin w poszczególnych strefach będą odpowiadały danym kolorom np. roślinność czerwona w strefie  czerwonej itd.
  
Strefa Czerwona – Strefa Aktywności dzieci.  Strefa przeznaczona dla najmłodszych dzieci w wieku 0-8 lat  utrzymana w koncepcji „ Naturalnego Placu Zabaw”. 
-Naturalne place zabaw są nowością na rynku Polskim, ale bardzo dobrze sprawdzające się w tej grupie wiekowej. Naturalne place zabaw to miejsca, gdzie dzieci mogą rozwijać swoją wyobraźnię, gdzie nie ma gotowych zabawek przeznaczonych do tylko jednej czynności. Miejsca, o wyglądzie których decydują dzieci. Od ich wyobraźni i wspólnej pracy zależy czy patyk i kawałek sznurka staną się częścią szałasu, wędką czy łukiem. Naturalny plac zabaw zbudowany jest, co wydaje się oczywiste, z naturalnych elementów. Odpowiednio dobrana zieleń przyciąga ptaki i owady, które dzieci uwielbiają obserwować ( a przyroda zmienia się w ciągu roku, jak i na przestrzeni lat. Tu nie ma miejsca na nudę). Naturalna nawierzchnia: dzieci lubią przesypywać piasek, ziemię, kamyczki. Te czynności wpływają na rozwój ruchów narzędziowych, ćwiczenie placów i rąk. Piasek lub ziemia z dodatkiem wody, stanowi doskonały budulec do tworzenia zamków czy innych budowli, a nawet całych krajobrazów. Taka zabawa rozwija wyobraźnię, wspomaga rozwój kompetencji społecznych i komunikacyjnych (razem można zbudować więcej, ale trzeba się dogadać)
Różnorodne ukształtowanie terenu:  stworzenie naturalnych pagórków pokrytych trawą jest doskonałym miejscem do wspinania, turlania, biegania, ćwiczenia wytrzymałości i sprawności. Zjeżdżalnie oparte o stok pozwalają na zrezygnowanie z drabinki, są więc bardziej bezpieczne. Ponadto dzieci odczuwają ogromną potrzebę budowania szałasów i domków. Naturalny plac zabaw czy odpowiednio zaprojektowany ogród daje im taką możliwość. Przede wszystkim trzeba pozwolić dzieciom w samodzielnym tworzeniu przestrzeni, w jej ciągłym przeobrażaniu.

W naszej strefie uwzględniona została budowa drewnianego naturalnego placu zabaw, usypanie pagórków i zamontowaniem zjeżdżalni na pagórku ( pagórki zimą będą doskonałym obszarem do zjazdu na sankach), zamontowanie wiklinowych domków. W piaskownicy natomiast chcemy  dodatkowo skorzystać ze sprzętu firmy Educarium-place zabaw i zamontować tzw. „Fabrykę piasku” która  wyglądem przypomina linię produkcyjną pełną elementów do manipulowania i tworzenia, które pomagają dzieciom w nauce, a niemowlętom w rozwoju, dostarczając przy tym niebywałych pokładów rozrywki. Dzieci mogą zbierać piasek, wsypywać go w foremki, kształtować i formować go w dowolne kształty, a ich jedynym ograniczeniem jest własna wyobraźnia. Koparka, przenośnik, taśma produkcyjna, dźwig i wiaderko pełnią funkcję elementów łączących ze sobą poszczególne stanowiska „pracy”. Przenoszenie piasku wymaga od dzieci koncentracji i zręczności, a jego modelowanie rozwija motorykę oraz umożliwia prezentację swojej kreatywności.

Strefa Żółta - Strefa dla dzieci starszych i młodzieży wyposażona w konstrukcje i urządzenia przeznaczone dla tej grupy wiekowej, gdzie mogą rozwijać umiejętności samodzielnie jak i  współpracować w grupie. Główne elementy chcemy zakupić  z firmy Educarium gdyż ma ciekawą ofertę dla starszej grupy wiekowej i dorosłych i właściwie w Polsce nie znaleźliśmy firmy konkurencyjnej o tak ciekawych rozwiązaniach.
Zdjęcia z poszczególnymi elementami zamieściliśmy w załączniku.
Planujemy zamontować:
- segment IXO:
Tradycyjne zjeżdżalnie zostały zastąpione zjeżdżalniami ekspresowymi, a tradycyjne
huśtawki kręcącymi się huśtawkami „gyro”.
Sposób obracania się, zjeżdżania, wspinania i rozładowywania energii uległ zmianie.
Wspinaczka wymaga siły i zręczności, zabawa na sieci zwinności i koncentracji, a przejście
po łuku wytrzymałości górnych partii ciała i silnych ramion. Platforma, nie posiadająca
dachu i boków zapewnia chwilową przystań, gdzie można złapać oddech przed powrotem
do zabawy.
- Zestaw Zawieszony Świat J4807 Linarium Piramida prosta.
Przenoszenie zabawy nad ziemię wymaga wymyślenia nowych zabaw oraz zarządzania powierzchnią i wysokością. Oznacza to konieczność stworzenia trójwymiarowej przestrzeni z własnymi, unikalnymi elementami zabaw, gdzie uczestnik zabawy nigdy nie dotyka ziemi, a sama zabawa wymaga od niego równowagi i samokontroli.
- Sprężynowa waga Hip  J2410
- Wydzielona strefa skate parku z platformą dla  początkujących i bardziej zaawansowanych
    - J3080 Funbox 1 
    - J3082G ROLL'IN - zestaw dla początkujących

Strefa Zielona – Strefa dla młodzieży wyposażona w sprzęt:
- Podniebna deskorolka Aeroskate J2581
-Zjazd linowy J511
-Wisząca kierownica Roll Up   7980
-Rodeoboard J3501

 Strefa Niebieska – Strefa aktywności dorosłych wyposażona w :
-Siłownia na dworze nr 2 J3710
- Ścieżka zdrowia składająca się z Zestawu płotków J3727 oraz Slalomu J3725


Strefa Różowa - Strefa relaksu i kultury z miejscem na wypoczynek w postaci drewnianych podestów oraz hamaków. Planujemy również postawienie drewnianego podestu ( sceny) gdzie mogą odbywać się zajęcia animacyjne ( np. joga) czy też lokalne występy artystyczne.

Strefa  Pomarańczowa -Strefa centralna która będzie obszarem z miejscem na ławki, miejsca siedziskowe i miejsca piknikowe. Tu można będzie odpocząć,  coś zjeść. Jest to też dobry punkt centralny w którym np. rodzic mający dzieci w różnym wieku może kontrolować zabawę w różnych strefach.
W strefie tej  pomiędzy strefą czerwoną  ( maluszki) a żółtą ( straszaki) zostaną umieszczone również huśtawki dla młodszych i starszych dzieci.

Poszczególne strefy  oraz sprzęty w nich zawarte są ułożone chronologicznie i ”rosną” wraz z użytkownikiem. Osoby na pograniczu grup wiekowych mogą swobodnie korzystać ze sprzętów dostosowanych dla obu grup, a  strefa centralna jest punktem skupiającym wszystkich użytkowników.
Działka zostanie ogrodzona ( z trzech stron gdyż od jednej strony sąsiaduje z ogrodzonymi państwowymi ogródkami działkowymi)  i zaopatrzona w latarnie, kosze na śmieci oraz ławki, stoliki. Zostaną zaprojektowane i nasadzone rośliny oraz trawniki by całość była  przepełniona zielenią  i oddawała charakter parku.
Działkę 31/13 która do tej pory jest nieużytkowana, chcielibyśmy  zaadaptować jako mini plac zabaw dla dzieci. Wykorzystując fakt,  iż w większość roku stoi tam woda, chcielibyśmy zbudować mini plac zabaw  w postaci drewnianego zamku, dookoła którego byłaby  płytka fosa. Myślimy iż dzieci najlepiej i z wielką radością wykorzystają tą „wodną atrakcję”.
Na przeciwległej działce 36/23 chcemy zamontować mały tor przeszkód dla dzieci.





Składowe części projektu
Koszt
1.      Zrobienie szczegółowego  projektu parku zawierającego całość: nasadzenia, zagospodarowanie przestrzenne z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa montażu poszczególnych elementów itd.
 1     55  000

2.      Przygotowanie terenu
a   wykarczowanie krzaków, wyrównanie,
b   usypanie górek
c.  stworzenie ścieżki tęcza
 20 000
      50 000
      30 000
    
3.      Zabudowa „ techniczna terenu”
a.       Ogrodzenie
b.      Lampy parkowe
c.       Kosze na śmieci
d.      Stojak na rowery
e.       Ławki
f.       Stoliki
     
      194 652
        80 000
        34 440
           9 360
        30 000
       78 000
4.      Zabudowa poszczególnych stref Edu-Parku
a.       Podest drewniany
b.      Naturalny plac zabaw 30x50 m.
c.       Zamek z fosą oraz tor przeszkód na działkach 31/13 i 36/23
d.      Huśtawki dla maluchów i dla młodzieży
        10 000
        50 000
        20 000

21    000
5.Zakup i montaż specjalnych konstrukcji i sprzętów do   
          poszczególnych stref ( Educarium)
 1. ixo
2. piramida
3. rodeoboard
4. aeroskate
5.zjazd linowy
6. fabryka piasku
7. waga hip
8. siłownia na dworze
9. plotki
10. slalom
11. funbox
12 rolin zestw dla pocza
13. kierownica roll up
14. zjezdzalnia na skrapie x 1
15. montaż
1                     1.  30 195, 20
2                     2.  30 526, 40
3                     3.  11 028, 00
4                     4.  19 488, 00
5                     5.  35 540, 80
6                     6.  30 176, 00
7                     7.     9 350, 40
8                     8.   21 472, 80
9                     9.      8 990, 40
10                10.     5 794, 40
11                11.   56 700, 00
12                12.   49 098, 40
13                13.      5 410,40
14                14.    22 032,00
15                15.   40 322, 32
22    Trawniki i roślinność
a.       Trawnik
b.      Roślinność
       120 000
       226 100













































Razem ok 1,4 mln zł


Lata 2012-2014 - Rada Dzielnicy Ponikwoda kilkukrotnie upomina się o tereny rekreacyjne na terenie dzielnicy Ponikwoda, zaś działka 31/13 gdzie jest boisko zgłaszana jest do rewitalizacji - bezskutecznie.

Lipiec 2014 - opracowano projekt i zebrano podpisy do Budżetu Obywatelskiego.
Projekt pozytywnie przeszedł weryfikację  merytoryczną i został zadekretowany pod numerem D-27.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz